سوالات مهم درس دین و زندگی 3 (متوسطه ) همراه با پاسخ(درس 1تا 6)

سوالات مهم درس دین و زندگی 3 (متوسطه ) همراه با پاسخ(درس 1تا 6)

سوالات درس دین و زندگی 3 که در چندین آزمون نهایی تکرار شده است .(درس 1تا 6)
 سوالات مهم  درس دین و زندگی 3 (متوسطه ) که در چندین آزمون نهایی تکرار شده است .
باذکر صلوات اجازه استفاده دارید
1-دو ویژگی انسان که در هدایت او تاثیر دارند کدامند؟
تفکر وتعقل – اختیار و انتخاب
1-از محورهای اصلی دین واحد چهار مورد را بنویسید.
ایمان به خدای یگانه و دوری از شرک و بت پرستی – ایمان به معاد و سرای آخرت – اعتقاد به عادلانه بودن نظام هستی – ایمان به فرستادگان الهی و راهنمایان دینی – عبادت و بندگی خداوند با انجام فرایض – کسب مکارم اخلاقی – دوری از رذایل و زشتیهای اخلاقی – برپایی نظام اجتماعی براساس عدل
 3-پیام عبارات قرآنی زیر را بنویسید"سبح اسم ربک الاعلی الذی خلق فسوی و الذی قدر فهدی"
هر موجودی ساماندهی و تقدیر خاصی دارد.هدایت هرموجودی متناسب با ساماندهی و تقدیر آن موجود است.
4-علل آمدن پیامبران متعدد چه بوده است نام ببرید.
لزوم استمرار در دعوت و ترویج پیوسته آن – رشد تدریجی سطح فکر جوامع و اقوام – از بین رفتن یا تحریف تعلیمات پیامبر پیشین
5-نیازهای برتر انسان رانام ببرید.
درک هدف زندگی – درک آینده خویش – کشف راه درست زندگی
6-هدف خلفت انسان چیست؟
تقرب به خداوند که تقرب به همه خوبیها و زیباییهاست
7-بنا به فرمایش امام کاظم (ع) خداوند دو حجت بر مردم دارد آنها را نام ببرید.
حجت آشکار که همان رسولان و انبیاء و ائمه اند- حجت نهان که همان عقل انسانهاست
8-قرآن علت اصلی چند دینی را چگونه بیان می کند؟
آن دسته از رهبران دینی معرفی می کند که به خاطر حفظ مقام و موقعیت و منافع خود در برابر دعوت پیامبر جدید ایستادند و پیامبری او را انکار کردند و سبب اختلاف و چند دسته شدن پیروان پیامبران شدند.
9-چرا خداوند یک برنامه کلی به انسانها عنایت کرده است؟
به سبب ویژگیهای فطری مشترک انسانها و هدف مشترکی که در خلقتشان قرار داده است
10- چگونه <<کشف راه درست زندگی>>جامع نیازهای بنیادین است؟
انسان می داند که اگر راه درست زندگی را انتخاب نکند به آن هدف برتری که خداوند در خلقت او قرار ده نخواهد رسید و نه تنها در آخرت دچار خسران خواهد شد بلکه در نخواهد توانست زندگی فردی خود در دنیا را نیز به خوبی تنظیم نماید و یک جامعه عادلانه به وجود آورد.
11- منظور از فطرت انسان چیست؟منظور از آفرینش خاص انسان و ویژگی هایی است که در اصل آفرینش وی وجود دارد.
 12- چراپاسخ به<<نیازهای بنیادین>> بایدکاملا درست و قابل اعتماد باشد؟
زیرا هر پاسخ احتمالی و مشکوک نیازمند تجربه و آزمون است تا کارآیی آن مشخص شود – در حالی که عمر محدود آدمی برای این تجربه کافی نیست
13- نیازهای بنیادین انسان با یکدیگر پیوند دارند و در یک نیاز جامع یعنی ......................... به هم میرسند.
کشف راه درست زندگی
14- ویژگیهایی که سبب تمایز بنیادین انسان با سایر موجودات می شود را بطور کامل شرح دهید.ر
یکی از این ویژگیها توانایی تفکر و تعقل است. قرآن کریم در بیشتر مواردی که به هدایت اشاره دارد از این قوه به نامهای تفکر، تعقل، تدبر و تفقه یاد می کند و رسیدن به حقیقت را به کمک این ابزار ممکن می داند – ویژگی دیگر قدرت اختیار و انتخاب است. اگر می گوییم حرکت انسان اختیاری است بدان معناست که می تواند هدف درست را تشخیص دهد، آنرا برگزیند و به سویش حرکت کند.
15- توضیح دهید چرا تعدد پیامبران به معنای تعدد و اختلاف دین و اصول دعوت آنان نیست؟
چون از تبلیغ و اجرای یک دین در شرایط و زمان های متفاوت حکایت میکند – همه انبیاء در اصول دعوت خود مشترک بودند اما در برخی از احکام و دستورهای فرعی تفاوت داشتند درحقیقت دین همه انبیاء یکی بوده اما شریعت متفاوتی داشتند.
16- خدای جهان خالقی حکیم است، یعنی چه؟
یعنی هر موجودی را برای هدفی معین خلق می کند و برای رسیدن به آن هدف هدایت می فرماید.
17- اگر در موضوعی اطلاعات صحیح ولی ناقص در اختیار دستگاه تفکر قرار گیرد، نتیجه چه خواهد بود؟
انسان به نظری کامل و جامع نمی رسد.
18- کدام یک از نیازهای بنیادین انسان جامع نیازهای دیگر است ؟
کشف راه درست زندگی
19- انسان بوسیله عقل خود بسیاری از مجهولات و مسایل را در می یابد و پاسخ می دهد.(صحیح-غلط)
20-خداوند برای تشخیص هدف و راه رسیدن به آن،عقل را در وجود انسان وپیامبران را در بیرون قرار دادند.(ص-غ)
21- کلمه شیعه در قرآن کریم به معنای  (پیرو )   به کار رفته است. .(صحیح-غلط)
22- ویژگیهای دین اسلام را که سبب<<انطباق آن با نیازهای متغییر زمان>> می شود نام ببرید.
توجه به نیازهای متغییر، در عین توجه به نیازهای ثابت – وجود قوانین تنظیم کننده – اختیارات حاکم و نظام اسلامی
23- عواملی که سبب شد پیامبر اکرم(ص) جاویدان شد را نام ببرید.
آمادگی جامعه بشری برای دریافت برنامه کامل زندگی – حفظ قرآن کریم از تحریف – وجود امام معصوم بعپس از پیامبر اکرم (ص) – پیش بینی راه های پاسخ گویی به نیازهای زمانه
24- دین همه انبیاء در حقیقت یکی بوده اما شریعت متفاوتی داشتند.(ص – غ)
25- آیا مصونیت از گناه در پیامبران به دلیل یک مانع بیرونی است یا با اختیار به سمت گناه نمی روند؟ توضیح دهید.
پبامبران با وجود مقام و منزلتی که دارند، اسان اند و کارهای خود را با اختیار انجام میدهند و با بهره مندی از الطاف الهی چنان مرتبه ای از ایمان و تقوا را دارند که هیچگاه بسوی گناه نمیروند – همچنین از چنان بینش عمیقی برخوردارند که به خطا و اشتباه گرفتار نمی شوند.
26- وحی را تعریف کنید.وحی به معنای القای معانی و معارف به قلب پیامبر از سوی خداوند و سخن گفتن خداوند و جبرئیل با اوست
27- اعجاز را تعریف کنید.کارهای خارق العاده ای که از جانب خداوند توسط پیامبران برای اثبات ماموریت و در ارتباط بودن آنها با خداوند انجام می گیرد و هیچکس نمی تواند مانند آنرا انجام دهد
28- عصمت را تعریف کنید.عصمت یعنی اینکه پیامبر هیچگاه تحت تاثیر هواهای نفسانی قرار نگرفته و مرتکب گناه نمی شود و در انجام وظایف خود دچار اخطا و اشتباه و فراموشی نمی شود
29- وقتی می گوییم<<حرکت انسان اختیاری است>> به چه معنا است؟
اگر می گوییم حرکت انسان اختیاری است بدان معناست که می تواند هدف درست را تشخیص دهد، آنرا برگزیند و به سویش حرکت کند.
30- هدایت عمومی را توضیح دهید.
خداوند هر مخلوقی را برای هدفی حکیمانه آفریده است وآنرا به سوی هدفش هدایت مبپی کند، به این هدایت، هدایت عمومی گفته می شود.
31- قاعده (لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام) را توضیح دهید.
اسلام با ضرر دیدن و ضرر رساندن مخالف است این سخن بصورت یک قاعده در آمده و بسیاری از مقررات اسلامی را کنترل می کند.
32- از ویژگیهای انطباقی دین اسلام <<وجود قوانین تنظیم کننده>> را توضیح دهید.
در اسلام دسته ای از قواعد و قوانین وجود دارد که به مقررات اسلامی خاصیت انطباق و تحرک داده است. این قواعد برهمه احکام و مقررات اسلامی تسلط دارند و مانند بازرسان عالی احکام و مقررات را تحت نظر قرار میدهند و کنترل می کنند.
33- اختیارات حکومت اسلامی چگونه پاسخگوی نیازهای جدید است؟
تحولات و مسائل اجتماعی گاهی شرایط خاصی را در جامعه اسلامی پدید می آورد که نیازمند قوانین و مقررات ویژه آن شرایط است. که حاکم اسلامی در چارچوب قوانین اسلام آنها را به اجرا در می آورد.
34- قاعده(ما جعل علیکم فی الدین من حرج) را توضیح دهید.
براساس این قاعده اگر مسلمانی یا جامعه اسلامی در اجرای یک قانون دچار اضطرار شود، می تواند با نظر فقیه و متخصص دین آن را به شکلی انجام دهد که از اضطرار بیرون آید.
35- چرا عصمت در حوزه مسئولیت<<عصمت از اشتباه>> ضرورت دارد؟
اگر پیامبری در دریافت و ابلاغ وحی و تعلیم وتبیین دین و اجرای فرامین الهی معصوم نباشد. دین به درستی به مردم نرسیده و امکان هدایت سلب می شود. انحراف در تعالیم الهی پیدا و اعتماد مردم از دین سلب می شود. مردم به گمراهی و انحراف مبتلا می شوند.
36- آثار خارق العاده پیامبران را چرا معجزه می نامند و در قرآن به چه نام می برند؟
چون دیگران نمی توانند مانند آنرا انجام دهند – در قرآن "آیت" یعنی نشانه و علامت نبوت نام برده شده است
37- ویژگیهای پیامبران را نام ببرید.وحی – عصمت - اعجاز
38- چرا پاسخگویی به نیازهای برتر باید همه جانبه باشد؟
زیرا ابعاد جسمی و روحی، فردی و اجنماعی و دنیوی و اخروی انسان پیوند و ارتباط کامل و تنگاتنگی باهم دارند و نمی توان برای هربعدی برنامه ریزی جداگانه ای کرد.
39- چه کسی می تواند انسان را در جهت پاسخگویی درست به نیازهایش رهنمون شود؟
کسی که آگاهی کاملی از خلقت انسان، هدف از خلقت، جایگاه او در نظام هستی، ابعاد دقیق و ظریف روحی و جسمی و نیز فردی و اجتماعی او و چگونگی زندگی در جهان آخرت و ارتباط آخرت با دنیا داشته باشد.
40- عقل وسیله فهم (پیام الهی)  است.
41- ماموریت انبیاء از نظر پیامبر اکرم(ص) را بنویسید.
که با مردم به اندازه فهم و درکشان سخن بگویند.
42- از دیدگاه قرآن دین پسندیده کدام است و چرااهل کتاب اختلاف بوجود آوردند؟
دین پسندیده نزد خداوند اسلام است - علیرغم آگاهی به حقانیت آن از روی حسد اختلاف را به میان آوردند.
43- هرپیامبری دین الهی را متناسب با(فهم و اندیشه مردم) برای قوم و دوره خود تبلیغ می کند.
44- تحدی را تعریف کنید.
خداوند از مخالفان می خواهد اگر در الهی بودن قرآن شک دارند یک سوره مانند آن بیاورند این دعوت به مبارزه را تحدی می گویند.
45- اگر معجزه پیامبراکرم(ص) از نوع کتاب و علم نبود،چه مشکلی پیش می آمد؟
نمی توانست شاهدی حاضر و دائمی بر نبوت ایشان باشد.
46- اولین و معتبرترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات الهی (گفتار و رفتار پیامبر) و (سیره نبوی) است.
47- "موزون بودن کلمات و رسایی تعبیرات" بیانگر کدام جنبه ار اعجاز قرآن کریم است؟  اعجاز لفظی
48- چرا خداوند معجزه پیامبر اسلام (ص) را از نوع کتاب قرار داده است؟
از آنجا که پیامبر اکرم(ص) آخرین پیامبر و تعلیمات ایشان برای همه زمانهای بعد از اوست. اگر سند نبوت و حقانیت ایشان از نوع کتاب نبود، نمی توانست شاهدی حاضر و دائمی بر نبوت ایشان درهمه زمانها باشد.
49- از نشانه های محتوایی و معنایی قرآن کریم"جامعیت و همه جانبه بودن"راشرح دهید.
قرآن کریم با وجود اینکه حدود 15قرن پیش و در جامعه ای به دور از فرهنگ و دانش نازل شده است در مورد همه مسائل مهم و حیاتی که انسان در هدایت بدان نیاز دارد،سخن گفته و چیزی فروگذار نکرده است. این کتاب فقط از امور معنوی یا آخرت و رابطه انسان با خدا سخن نمی گوید،بلکه از زندگی مادی و دنیوی انسان،مسئولیتهای سیاسی و اجتماعی او ونیز رابطه وی با انسانهای دیگر سخن می گوید و برنامه ای جامع وهمه جانبه را در اختیارش قرار می دهد.
50- نفوذ خارق العاده قرآن در افکار و نفوس از نشانه های(لفظی و ظاهری)اعجاز این کتاب آسمانی است.
51- چرا قرآن کریم کتاب دیروز ،امروز و فرداهای انسانها است؟
قرآن کریم نه تنها با پیشرفت زمان کهنه نمی شود بلکه افق های جدید از حکمت و معرفت را به روی جویندگان می گشاید. هرچه زمان بگذرد و انسانها به درجات عالی تری از فرهنگ و دانش برسند، درخشندگی و شادابی قرآن بیش تر نمایان خواهد شد.
52- توضیح دهید،چرا قرآن کریم به تکمیل و تصحیح نیاز ندارد؟
کتابهای آسمانی گذشته،مناسب زمان خویش بودند و به نیازهای آیندگان پاسخ نمی دادند ودرنتیجه،لازم بود کتاب دیگری بیاید که مناسب زمانهای بعدی باشد،همچنین آن کتابها تحریف می شدند،به همین جهت می بایست کتاب دیگری بیایدکه دارای اعتبارباشد.  اما قرآن کریم هم کامل و شامل برنامه ای برای همه زمانها و هم مصون و محفوظ از تحریف است پس یه تکمیل و تصحیح نیاز ندارد.
53- جنبه های اعجاز قرآن کریم را نام ببرید.
نشانه های لفطی و ظاهری – نشانه های محتوایی و معنایی
54- سه قلمرو رسالت پیامبر اکرم (ص) را نام ببرید.
1- دریافت و ابلاغ وحی      2- تعلیم و تبیین تعالیم وحی (مرجعیت دینی)3- اجرای قوانین الهی از طریق ولایت بر جامعه (ولایت ظاهری)
55- طاغوت را تعریف کنید؟
کسانی که به مردم فرمان میدهند و قانون گذاری می کنند در حالی که خداوند آنها را تعیین نکرده و قانونشان برخاسته از فرمان الهی نیست، طاغوت نامیده می شوند.
56- سه قلمرو رسالت پیامبر اکرم (ص) را ذکر کنید.
1- دریافت و ابلاغ وحی      2- تعلیم و تبیین تعالیم وحی (مرجعیت دینی)
3- اجرای قوانین الهی از طریق ولایت بر جامعه (ولایت ظاهری)  
57- ولایت و سرپرستی جامعه برای اجرای قوانین الهی را ولایت معنوی می گویند. (ص – غ )
58- عواملی که سبب شد شریعت پیامبر اکرم (ص) جاویدان باشد را فقط نام ببرید.
1- آمادگی جامعه ی بشری برای دریافت برنامه ی کامل زندگی   2- حفظ قرآن کریم از تحریف
3- وجود امام معصوم پس از پیامبر اکرم(ص)   4- پیش بینی راههای پاسخ گویی به نیازهای جامعه
59- (ولایت ظاهری)  را از قلمرو رسالت پیامبر اکرم(ص) را توضیح دهید؟
منظور از ولایت ظاهری ولایت بر جامعه و پیاده کردن قوانین اسلام و اجرای قوانین و احکام الهی در جامعه بود. به همین جهت به محض اینکه مردم مدینه اسلام را پذیرفتند و ایشان به مدینه هجرت کرده به کمک مردم ان شهر و مهاجرانی که از مکه آمده بودند حکومتی را که بر مبنای قوانین اسلام اداره میشد پی ریزی نمود.
60- در اسلام کسانی را که فرمان و قانونشان نشات گرفته از اسلام نیست (طاغوت ) می نامند. .(ص – غ)
61- تعیین جانشین رسول خدا(ص) با هدایت و راهنمایی خداوند بوده و خداوند ائمه(ع) را به این مقام برگزیده است.(ص – غ)
1/61- چرا رسول خدا(ص) به صورت های گوناگون فضایل حضرت علی (ع) را برای مردم بیان می کردند؟
تا دلهای آنان را برای پذیرفتن امامت و رهبری ایشان آماده کند.
62- حدیث (من کنت مولاه ...) را تکمیل کنید و سپس ترجمه آن را بنویسید.
فهذا علی مولاه . هر کس که من ولی و سرپرست اویم علی نیز ولی و سرپرست اوست.
63- آیه ی (انما ولیکم الله و رسوله والذین امنوا...) را تکمیل کنید و بنویسید مصداق آیه چه کسی است؟
الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون . مصداق ایه حضرت علی (ع) است.
64- برترین و بالاترین قلمرو رسالت پیامبر اکرم (ص)  (ولایت معنوی) است.
65- حدیث زیر را تکمیل و ترجمه کنید:  (من مات....)
من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه . هر کس بمیرد و اما زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است.
66- دفاع منطقی از اعتقادات نه تنها سبب تفرقه و جدایی نمی شود بلکه دلها را به یکدیگر نزدیک می کند.(ص-غ)
67- مقام و منزلت حضرت علی (ع) نزد خدا و رسول اکرم (ص) به سبب چیست؟
به سبب ایمان بی نظیر و عمل بی مانند
68- کلمه شیعه در قران کریم به معنای (پیرو) به کار رفته است..(ص – غ)
69- چرا تنها خداوند می تواند فرد شایسته مقام امامت را معرفی کند؟
از آنجایی که امام همه مسئولیتهای پیامبر اکرم(ص) جز دریافت وحی و ابلاغ وحی را دارد باید صفات و ویژگیهای خاصی داشته باشد تا مردم در درستی راهنمایی ها و فرمان های وی به یقین و اطمینان برسند از جمله این ویژگی ها (عصمت) است و تشخیص عصمت برای انسانها ممکن نیست. بنابراین همان طور که پیامبر از طرف خدا معین می شود تنها کسی که می تواند فرد شایسته ی مقام امامت را معرفی کند خداست.
70- کدام باورهای مشترک زمینه ساز وحدت بین مسلمانان است؟
اعتقاد به خدا،پیامبر اکرم (ص)، قران، قیامت
71- از سخن پیامبر اکرم(ص): (من شهر علمم و علی در آن است ، هرکس می خواهد به این علم برسد، باید از در ان وارد شود.) چه نکاتی به دست می آید؟(ذکر 2 نکته کافی است)
از این حدیث نکات زیر به دست می آید:
1- امام علی (ع)پس از رسول اکرم (ص) از همه داناتر است.    2  - امام علی (ع) در علم خود معصوم استف وگرنه رسول خدا (ص) نمی فرمود که همه باید به ایشان مراجعه کنند    3- بر مردم واجب است که از دانش امام علی (ع) بهره ببرند و مطابق نظر ایشان عمل کنند.
 


نظرات شما عزیزان:

mahsa
ساعت23:01---16 دی 1393
midozdidi xo kamel midozdidi

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



موضوعات مرتبط: ديدگاههاي مدير وبلاگ
[ پنج شنبه 27 آذر 1393 ] [ 9:6 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]